29 marca 2023 r. gościliśmy międzynarodową grupę nauczycieli z Chorwacji, Słowenii i Turcji wizytujących Polskę w ramach programu projektu Erasmus+ „My Eco Friendly School”. Celem projektu jest propagowanie i wdrażanie w życie postawy pro-ekologicznej wśród społeczności szkolnej, jak również wymiana doświadczeń oraz prezentowanie dobrych praktyk w zakresie zrównoważonego rozwoju. Grupa przebywa w Puławach na zaproszenie Dyrekcji Szkoły Podstawowej nr 1 w Puławach.
12 osobowa delegacja została zaproszona przez Dyrektora IUNG-PIB prof. Wiesława Oleszka do Innowacyjno-Naukowego Centrum Badań Rolniczych (INCBR) przy ul. Krańcowej. Za organizację wizyty byli odpowiedzialni pracownicy Działu Upowszechniania i Wydawnictw.
W części wprowadzającej prof. dr hab. Wiesław Oleszek przedstawił długoletnią historię badań w puławskim ośrodku, rolę Instytutu jako znaczącego podmiotu wsparcia naukowego dla administracji rządowej oraz polityki rolnej i środowiskowej Komisji Europejskiej. Dyrektor przybliżył gościom specyfikę badań Instytutu, najważniejsze projekty sfinalizowane i obecnie realizowane, strukturę IUNG-PIB, cele działalności oraz główne zadania podejmowane przez Instytut. W nawiązaniu do tematu wizyty pojawiły się zagadnienia dotyczące wyzwań naukowych jakie stoją również przed pracownikami Instytutu: skutki zmian klimatu dla rolnictwa, zmniejszenie negatywnego wpływu rolnictwa na środowisko, ekonomiczne i prawne związane z zmniejszeniem zużycia nawozów i środków ochrony roślin, nawozy ekologiczne oraz biologiczne środki poprawiające strukturę gleby i produkcyjność, zwiększenie liczby gospodarstw ekologicznych.
Drugą część wizyty stanowiła wizyta w laboratoriach zakładów naukowych ulokowanych w INCBR: Głównym Laboratorium Analiz Chemicznych, Zakładzie Mikrobiologii Rolniczej, Zakładzie Gleboznawstwa Erozji i Ochrony Gruntów. Pracownicy tych jednostek: mgr Łukasz Pytlak, dr Barbara Abramczyk, dr hab. Bożena Smreczak przedstawili nauczycielom główne zadania realizowane przez zakłady naukowe i GLACH, wykonywane analizy laboratoryjne oraz aparaturę badawczą i wyposażenie.
Mimo napiętego programu wizyty udało się również poruszyć kwestie, które są istotne dla wszystkich krajów, które reprezentowali nauczyciele. Ich tematyka była związana z rolnictwem węglowym, zajmowaniem gruntów użytkowanych rolniczo pod tereny budowlane, przemysłowe i transport.
Napięty program wizyty znacząco ograniczał możliwości związane z prezentacją realizowanych przez pracowników Instytutu prac i dotychczasowych osiągnięć. Mimo to udało się nakreślić najważniejsze aspekty wyzwań przed jakimi stoi IUNG-PIB. Entuzjazm gości na koniec wizyty był pośrednim dowodem zadowolenia z jej przebiegu oraz treści przekazanych przez Dyrektora i pracowników.
/MK/