W dniach 15-17 maja 2024 r. w Puławach odbyły się warsztaty dla nauczycieli, organizowane przez Krajowe Centrum Edukacji Rolniczej (KCER) w Brwinowie oraz Instytut Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa – PIB (IUNG – PIB). Tematem przewodnim były „Innowacje w technologii produkcji roślinnej”. W wydarzeniu uczestniczyli nauczyciele uczący produkcji roślinnej w szkołach rolniczych nadzorowanych przez MRiRW z całej Polski.
Warsztaty rozpoczęły się 15 maja od powitania uczestników przez:
- Z-cę Dyrektora IUNG-PIB ds. naukowych w zakresie badań środowiskowych dr. hab. Aleksandrę Ukalską-Jarugę
- Dyrektora Krajowego Centrum Edukacji Rolniczej – Pana Ryszarda Wintera,
- oraz dr Barbarę Płotczyk z Krajowego Centrum Edukacji Rolniczej w Brwinowie.
Pierwszy dzień warsztatów wypełniły wykłady m.in. na temat roli IUNG – PIB w edukacji i współpracy ze szkołami rolniczymi, skutków produkcyjnych i środowiskowych różnych systemów produkcji roślinnej oraz znaczenia bioróżnorodności.
Drugi dzień warsztatów rozpoczął się od wykładu na temat wykorzystania drobnoustrojów w rolnictwie. Kolejne prelekcje dotyczyły m.in. międzyplonów, wykorzystania zdjęć spektralnych w produkcji rolniczej oraz postępu hodowlanego i technologicznego w produkcji chmielu. Uczestnicy wzięli udział w warsztatach terenowych na obiektach doświadczalnych RZD IUNG-PIB „Kępa”, gdzie mieli okazję zapoznać się z nowoczesnymi technologiami produkcji i teledetekcją w rolnictwie.
Ostatni dzień szkolenia obejmował tematy związane z wyzwaniami w produkcji zbóż, alternatywnym wykorzystaniem nasion roślin bobowatych oraz możliwościami uprawy sorgo i kukurydzy w Polsce. Warsztaty zakończyły się sesją poświęconą możliwościom wykorzystania sztucznej inteligencji w rolnictwie, szczególnie w kontekście edukacji rolniczej.
Zakończenie szkolenia, analiza arkuszy ewaluacyjnych oraz omówienie dalszych potrzeb edukacyjnych nauczycieli odbyło się po południu 17 maja.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za aktywny udział. Mamy nadzieję, że wykłady przygotowane przez naukowców IUNG-PIB będą inspirujące a zdobyta wiedza i doświadczenie będą owocować w codziennej pracy dydaktycznej.