Informacja nt. projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie roślin uzyskanych za pomocą niektórych nowych technik genomowych (NGT)

Szanowni Państwo,

przekazujemy przygotowaną przez Departament Hodowli i Ochrony Roślin informację o nowych technikach genomowych oraz toczących się aktualnie pracach nad projektem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie roślin uzyskanych za pomocą niektórych nowych technik genomowych (NGT).


Wprowadzenie
Nowymi technikami genomowymi określa się techniki modyfikacji genetycznych, które zostały opracowane w ostatnich dwóch dekadach. Jedną z nich jest metoda CRISPR/Cas9, potocznie nazywana nożyczkami genetycznymi, która pozwala na edytowanie genomu w określonych miejscach (za opracowanie tej metody w roku 2020 przyznano nagrodę Nobla w dziedzinie chemii). Nowe techniki genomowe nie służą do wprowadzania genów obcych gatunków. Ten fakt odróżnia produkty NGT od organizmów, które kojarzone są z organizmami modyfikowanymi genetycznie (GMO). W dotychczasowym rozumieniu GMO to organizmy, do których przeniesiono geny z innych gatunków. Głownie z tego powodu GMO budzi dużo kontrowersji w społeczeństwie nie tylko polskim, ale również w innych krajach Europy. W związku z obawami i niechętnym nastawieniem społeczeństwa, w Unii Europejskiej ustanowiono bardzo restrykcyjne zasady dopuszczania GMO do stosowania. Poza oceną ryzyka, jakie te organizmy potencjalnie mogą stanowić dla ludzi, zwierząt i środowiska, konieczne jest ich etykietowanie i śledzenie ich na rynku. Aby zapewnić możliwości śledzenia GMO, każdy podmiot, który chce wprowadzić GMO na rynek europejski, musi zapewnić również możliwość ich wykrywania.
W organizmach uzyskanych na drodze NGT brak jest obcych genów, co utrudnia odróżnienie tych organizmów od organizmów uzyskanych konwencjonalnymi metodami hodowlanymi. Wynika z tego, że wymogi dotyczące śledzenia organizmów ustanowione dla GMO – są w tym wypadku niemożliwe do zastosowania. W związku z różnicami, które występują pomiędzy organizmami powszechnie kojarzonymi
jako GMO, a produktami NGT, stało się jasne, że konieczne jest ustanowienie nowych przepisów dla NGT.


Założenia projektu rozporządzenia NGT
W dniu 5 lipca br. Komisja Europejska przyjęła projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie roślin otrzymanych z wykorzystaniem niektórych Nowych Technik Genomowych (NGT) oraz pochodzących z nich żywności i pasz, a także zmieniającego rozporządzenie UE 2017/625.
Projekt dotyczy wyłącznie roślin i obejmuje swoim zakresem tylko dwie nowe techniki genomowe: ukierunkowaną mutagenezę i cisgenezę. Metody te prowadzą do zmian w materiale genetycznym rośliny, ale wyłącznie w obrębie tego samego gatunku – powodując mutacje „własnego” materiału genetycznego. Teoretycznie te same mutacje mogłyby zajść w naturze samoczynnie. Do materiału genetycznego rośliny nie jest wprowadzany żaden obcy gen/fragment DNA – tak jak ma to miejsce w przypadku GMO.
Rozporządzenie NGT zakłada podział na dwie kategorie roślin, a kryterium podziału stanowi liczba modyfikacji wprowadzonych w genomie rośliny. Do 20 modyfikacji – kategoria NGT 1, natomiast powyżej 20 zmian – kategoria NGT 2. Projekt rozporządzenia traktuje grupę NGT 1 na równi z roślinami konwencjonalnymi, jednak pod warunkiem uzyskania statusu NGT . Potwierdzenie, że roślina należy do grupy NGT 1 należeć ma do tych samych organów, które odpowiadają za autoryzację GMO.
Po uzyskaniu statusu NGT 1 materiał siewny tych odmian ma zostać oznakowany. Jednak na dalszych etapach produkcji nie będzie już konieczności znakowania żywności i pasz. Projekt rozporządzenia zakłada również kolejne wyłączenie – bez względu na rodzaj zastosowanej metody biotechnologicznej – rośliny, które uzyskały cechę odporności na herbicydy, nie mogą być zaliczone go grupy NGT 1. Automatycznie zaliczane są one do grupy NGT 2 i traktowane jak GMO.
Komisja Europejska zakłada, że rośliny NGT 1 są równie bezpieczne dla zdrowia ludzi i zwierząt oraz dla środowiska, jak i rośliny konwencjonalne, zatem dla tych roślin nie będzie stosowany zakaz uprawy (tak jak ma to miejsce w przypadku GMO).
Grupa NGT 2, czyli grupa gdzie wprowadzono większą liczbę zmian w genomie, ma podlegać obecnym przepisom dotyczącym GMO, z niewielkim złagodzeniem wymagań na etapie oceny ryzyka. Rośliny NGT 2 mają być oznakowane na każdym etapie produkcji jako GMO. Dla obu kategorii NGT projekt rozporządzenia zakłada zakaz stosowania ich w rolnictwie ekologicznym.


Prace nad projektem
Od blisko półtora roku trwają w Radzie prace nad projektem rozporządzenia, w których Polska aktywnie uczestniczy. Wprowadzono wiele poprawek, w tym wprowadzono możliwości zakazywania uprawy roślin NGT 2 przez państwa członkowskie. Mimo prób prezydencji hiszpańskiej (druga połowa 2023) i belgijskiej (pierwsza połowa 2024) dotychczas nie udało się zakończyć pracy w Radzie, gdyż nadal brakuje kwalifikowanej większości głosów wśród państw członkowskich.
Równolegle nad projektem rozporządzenia pracował Parlament Europejski. Poprawki Parlamentu zostały przyjęte 24 kwietnia 2024 r., a jedną z nich jest zakaz patentowania roślin NGT.


Patentowanie roślin NGT
Kwestia patentowania roślin NGT jest jedną z wątpliwości Polski, która była podnoszona od samego początku prac nad rozporządzaniem. Naszym zdaniem konieczna jest analiza korzyści i zagrożeń, odnośnie wpływu opatentowanych roślin NGT, których właścicielami są duże koncerny nasienne. Polscy hodowcy roślin, jak również przedstawiciele małych i średnich firm hodowli z innych krajów europejskich, wyrażają obawy, że mogą zostać zmarginalizowani, a rolnicy uzależnieni od zagranicznych koncernów hodowlanych i chemicznych. Dlatego Polska opowiada się przeciwko rozszerzeniu patentów na rośliny uprawne, natomiast popiera zapewnienie dalszego swobodnego dostępu hodowców do materiałów hodowlanych, a rolników do korzystania z ich prac zgodnie z zasadami Konwencji UPOV i rozporządzenia Rady (WE) 2100/94. O wadze tej kwestii świadczy fakt, że również Europarlamentarzyści dostrzegli problem patentowania roślin NGT.


Plany na Prezydencję Polski w Radzie UE
Wraz z objęciem Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej 1 stycznia 2025 r. Polska przejmie prace nad rozporządzeniem NGT. Polska dostrzega potencjał nowych technik genomowych dla uzyskania nowych odmian roślin, z nowymi korzystnymi cechami, których rolnictwo potrzebuje w związku ze zmianami klimatycznymi czy koniecznością wyżywienia rosnącej liczby ludności. Chcemy wspierać innowacje w rolnictwie. Dlatego Polska będzie kontynuować prace nad projektem rozporządzenia NGT – jednak mając na uwadze zachowanie konkurencyjności sektora hodowli roślin.
Jesteśmy w trakcie opracowywania poprawek do tekstu projektu. Naszą intencją jest sprawne przeprowadzenie negocjacji i zaangażowanie jak największej liczby państw członkowskich, a naszym celem – utrzymanie konkurencyjności w sektorze hodowli roślin. W trakcie Prezydencji zaproponujemy poprawki, które ograniczą efekt patentowania roślin NGT 1, a jednocześnie pozwolą utrzymać równowagę między skuteczną ochroną wynalazków, stymulowaniem badań i rozwoju, a oczekiwaniami hodowców w zakresie swobodnego dostępu do odmian na potrzeby hodowli. W trakcie przygotowań do Prezydencji w Radzie, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi podjęło liczne działania mające na celu upowszechnienie wiedzy o nowych technikach genomowych. Odbył się cykl szkoleń w ośrodkach doradztwa rolniczego, zorganizowano również konferencję pt. „Nowe Techniki Genomowe – Propozycje dla innowacyjnego rolnictwa”, która była transmitowana na kanale YouTube i cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem. W przygotowaniu jest również broszura informacyjna na temat NGT.

Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy

Dzień wolny!

Uprzejmie informujemy, że dzień 27 (piątek) oraz 31 (wtorek) grudnia 2024r. jest dniem wolnym w Instytucie.
Prosimy o kontakt w innym terminie.
Skip to content